5 .بحث مالی در عکاسی صنعتی

درست است که عکاسی صنعتی یا همان عکاسی تبلیغاتی در عین چالش‌ها و سختی هایی که دارد ، یک حرفه‌ی سراسر مفرح و مهیج  است؛ اما این شغل شماست و شما از این راه کسب درآمد می‌کنید . پس خیلی مهم است که در مورد مسایل مالی کمی تعارف را کنار بگذارید و مثل تمام بیزینس‌های دیگر حد و مرز هایی برای خودتان داشته باشید (business is business) مراحل  و نحوه‌ی پرداخت کاملا به توافق بین شما و مشتری شما بستگی دارد. برای یک عکاس حرفه‌ای دو مرحله پرداخت وجود دارد مرحله‌ی اول پیش پرداخت است که قبل از جلسه‌ی شوتینگ انجام میشود فرقی هم ندارد که چه سبکی از عکاسی انجام میشود؛ عکاسی تبلیغاتی یا پرتره یا حتی معماری  .به این دلیل است که اگر به هر دلیلی عکس ها را گرفتید و بعدا مشتری پشیمان شد و معامله را کنسل کرد ، این شما نباشید که متضرر میشوید . این یک عرف در تمام حرفه‌هاست  و هیچ تعارفی هم نباید داشته باشید . در بدترین حالت قرارداد بسته نمیشود. اما فرض کنید عکس ها را گرفتید و چند روز برای ادیت زمان گذاشتید  حالا در صورت کنسل شدن پروژه به هر دلیلی این شما هستید که ضرر میکنید .

عکاسی صنعتی تبلیغاتی تجاری

عکاسی مثل هر حرفه‌ی دیگری قوانین مالی خودش را دارد.بعد از اینکه پیش پرداخت انجام شد و شوتینگ را برگزار کردید ، حالا نوبت ادیت عکس هاست . بسته به نوع عکس و حجم کاری که باید انجام دهید برای هر عکس بین نیم ساعت تا یک ساعت زمان لازم دارید . بعد از ادیت ، از تمام عکس ها یک نسخه‌ی بی‌کیفیت و ترجیها واترمارک دار خروجی بگیرید و برای مشتری خودتان ارسال کنید . در صورت تایید از طرف آن ، حالا نوبت به پرداخت بقیه‌ی مبلغ قرارداد است بعد از پرداخت شما هم عکس های اصلی را برای مشتری خودتان ارسال خواهید کرد .

در عکاسی صنعتی یا همان عکاسی تبلیغاتی: تبلیغات ! ما با اصول محض اقتصادی و بازار سروکار داریم . همان طور که هیچ فرد بازاری حاضر نیست از قوانین خودش کوتاه بیاد و پا در معامله‌ای بگذاره که ممکن است ضرر کند ، برای ما عکاس‌ها هم به عنوان کسی که از عکاسی درآمد دارد این قوانین وجود داره و باید مورد احترام باشد.

از نظر مالی برای خودتان مرزبندی های مشخصی داشته باشید . کسی که حاضر نیست به مرزهای شما احترام بگذارد ، ارزش همکاری و عقد قرارداد را ندارد.

شاید سخت‌گیرانه به نظر بیاید ؛ اما موارد خیلی خیلی زیادی را دیدم که سر عکاس‌ها کلاه های اینچنینی رفته است . لذا به عنوان کسی که دارد خدماتی را ارائه می‌کند ، شما باید مقررات کاری خودتان را داشته باشید  و هر کسی که حاضر نیست با این پروتوکول ها کار کند، بهتراست که قرارداد با آن فرد را کنسل کنید . به عنوان یک عکاس و هنرمند نباید به هیچ کس و هیچ چیزی اجازه بدهید که اعصاب شما را بر هم بریزد . چون شما با مغز و روحیات هنری خودتان کار میکنید .

6. فایل PSD و RAW برای شماست

حتما به این نکته توجه داشته باشید که قانونا فایل PSD هر عکس و فایل خام عکس ها (RAW) معلق به عکاس هست و مشتری نمی‌تواند آنها را مطالبه کنه . در واقع شما تنها چیزی که باید به مشتری تحویل بدهید چند عکس JPG ، PNG یا TIFF  است  و اگر مشتری از شما درخواست کرد فایل های کار خودتان را هم به او تحویل بدهید ، این یک خواسته‌ی غیر قانونی و نادرست محسوب میشود.

اما گاهی از قبل با هم توافق میکنید  که خروجی کار شما فرمت PSD باشد  و یا قرار بر این میشود که عکس‌های خام (RAW) پروژه را هم تحویل بدهید . در این موارد قیمتی که در حرفه‌ی عکاسی برای فایل های خام و PSD متداول است بین 2 تا 3 برابر مبلغی است که بابت فایل های JPG مطالبه می‌کنید . حالا چرا ؟

واضح است چون یک فایل PSD یا همان فایل فتوشاپ ، در واقع مراحل انجام کار و اسرار کاری شماست . شاید به هر دلیلی دوست نداشته باشید دیگران بدانند شما از چه طریقی کار ادیت را انجام میدهید . مخصوصا اگر برای خودتان سبک شخصی دارید و در این زمینه با بقیه متمایز هستید .

البته یک نکته ای را لازم می‌دانم بگویم اینکه معمولا در پروژه های عکاسی تبلیغاتی یا همان عکاسی صنعتی این درخواست مطرح نمیشود ؛ چون عکس‌های خام به هیچ عنوان به درد مشتری شما نخواهد خورد . جاهایی که معمولا این درخواست از شما میشود ، برای عکاسی پرتره ، مدلینگ و عروسی است . به این دلیل که حتی عکس‌های خام هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد .

عکاسی صنعتی تبلیغاتی تجاری

فایل PSD و RAW برای شماست . در حالت عادی موظف به تحویل آنها نیستید .

در مورد عکس های خام (RAW) هم باید همین موارد را مد نظر داشته باشید . چون از نظر حقوقی صاحب یک عکس کسی محسوب میشه که فایل RAWی آن عکس را داشته باشد. فایل های خام درواقع مثل نگاتیوهای عکس های قدیمی هستند ، منتهی به صورت دیجیتال .

پس اگر کسی از شما طلب عکس های خام را هم کرد ، این را بدانید که با تحویل دادن آن‌ها در واقع مالکیت عکس ها را به آن شخص منتقل میکنید . لذا اگر این تصمیم را دارید ، مبلغ دریافتی شما بیشتر خواهد بود .