این بزرگ‌ترین بخش عکاسی مفهومیست. درواقع همه چیز در این ژانر هنری خلاصه می‌شود به تصورات، ایده‌ها و نقشه کشیدن برای چیزی که می­‌خواهید به‌دست آورید.

شاید بیشتر عکس‌های مفهومی‌ای که می­‌بینید به نوعی عکس پرتره باشند که بیش از یک عکس ساده به آن‌ها بها داده شده است. عکاسان زیادی وجود دارند که تخصص آن‌ها عکاسی به سبک پرتره مفهومیست. برای اینکه یک عکس مفهومی از مدلتان بگیرید، باید لباس، صحنه و ایده‌ای که در سر دارید، همه و همه طراحی و پردازش شده باشند

https://cdn.didnegar.com/uploads/2018/08/image011-350x257.jpg

توجه داشته باشید که هنر مفهومی مانند زیر مجموعه‌ همه‌ی هنرهاست، لذا عکاسان بی‌شماری در حوزه­‌ی عکاسی منظره و معماری فعالیت می­‌کنند.

عکاسان مفهومی کار در ایران

صادق تیرافکن به گفته­‌ی برخی از رسانه‌های هنری، اولین شخصیست که عکاسی مفهومی را در ایران به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد و به‌همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در میان عکاسان ایرانی دارد. وی در یکی از نمایشگاه‌های هنر مفهومی به‌همراه خسرو حسن زاده مجموعه بزرگ و ارزشمندی از تصاویر را ارائه کردند. این آثار با استقبال فراوانی روبه‌رو شد و همین زمینه‌ساز انتشار نام هنرمندان مفهومی ایرانی، در جهان شد.

 

عکاسی مفهومی در ایران

آرمان استپانیان یکی از برترین عکاسان ایرانیست که آثار او در موزه‌های مطرح جهان نگهداری می­‌شوند. وی فارغ التحصیل گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌باشد و در سال ۱۳۷۸ با عکاسی از چهره‌های حک شده بر روی سنگ قبرها، پا به عرصه­‌ی عکاسی گذاشت. آثار ایشان پس از آن در نمایشگاه‌های متعددی از جمله : گالری راه ابریشم (تهران، ۱۳۸۴)، گالری سانتوس تگزاس (ایالات‌متحده، ۱۳۸۵)، ایران درون و برون در موزه چلسی نیویورک (ایالات‌متحده، ۱۳۸۸)، به نمایش گذاشته شده است.

عکاسی مفهومی در ایران

این افراد از جمله عکاسان معروف کشورمان بودند که باعث محبوبیت این سبک عکاسی در ایران شده­‌اند. همه روزه افراد جدیدی به این ژانر عکاسی علاقه‌مند می‌شوند و تصاویر گوناگونی با مفاهیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی و…  ثبت می­‌کنند.