زمانی که بر نوردهی و نورسنجی مسلط شدید، وقت آن است که چند عکس خلاقانه بگیرید.
اولین چیزی که من در یک منظره برفی به دنبال آن می گردم، کنتراست (contrast – تضاد بین روشنایی و تاریکی) است. از آنجا که برف سفید روشن است، من به دنبال اجسام تیره می گردم تا در کنتراست با برف برجسته شوند.
کنتراست چیزی است که کمک می کند تا عکس شما «برجسته» شود و بُعد بیشتری به آن می دهد.
در یک منظره، این کنتراست ممکن است درختان، ساختمان ها، حیوانات یا انسان ها باشند.

به عکس های سیاه و سفید فکر کنید
شما اکنون به دنبال صحنه هایی با کنتراست بالا می گردید. برف سفید روشن همراه با اجسام تیره، یک عکس سیاه و سفید عالی با کنتراست بالا ایجاد می کند.

دیدن عکس ها در حالت سیاه و سفید به ما اجازه می دهد تا خطوط و بافت ها را در عکس تشخیص دهیم، بدون این که رنگ ها حواس ما را پرت کنند.

دو گزینه برای گرفتن یک عکس سیاه و سفید وجود دارد. شما می توانید تنظیمات دوربین خود را به عکاسی در حالت سیاه و سفید تغییر دهید. یا می توانید در مُد JPEG یا RAW عکس بگیرید و بعدا عکس ها را در مرحله ویرایش به سیاه و سفید تبدیل کنید.

من توصیه می کنم از مُد RAW استفاده کنید و دوربین خود را بر روی حالت سیاه و سفید تنظیم کنید. به این ترتیب عکس RAW شما رنگ خود را حفظ خواهد کرد، حتی اگر بر روی دوربین شما سیاه و سفید به نظر برسد. استفاده از مُد RAW به شما این امکان را می دهد که عکس های خود را همان موقع که می گیرید به صورت سیاه و سفید ببینید، اما وقتی بعدا در کامپیوتر خود به آنها نگاه می کنید، هنوز هم می توانید آنها را رنگی نگه دارید.

شما می توانید سرعت شاتر خود را آنقدر سریع تنظیم کنید که حرکت دانه های برف در عکس متوقف شود، اما همچنین می توانید سرعت شاتر را آهسته انتخاب کنید و حرکت دانه های برف را به تصویر بکشید.

شما نمی توانید باد را با چشم خود ببینید، اما می توانید ببینید که چطور دانه های برف را به این طرف و آن طرف جابجا می کند. هنگامی که شما سرعت شاتر را آهسته تنظیم می کنید، حرکت تار دانه های برف را ثبت خواهید کرد.

شما می توانید سرعت شاتر را به حدود ۱/۳۰ ثانیه کاهش دهید تا تاری حرکتی حتی بیشتری را ثبت کنید. فقط مطمئن شوید که هم دوربین و هم سوژه شما بسیار ثابت و بی حرکت باشند (استفاده از یک سه پایه را مد نظر قرار دهید).

من استفاده از مُد اولویت شاتر را پیشنهاد می کنم. سرعت شاتر خود را کم کنید تا وقتی که به میزان تاری مورد نظر در عکس خود برسید.