۶- سبک عکاسی طبیعت بی جان Still life photography
عکاسی اجسام بی جان یا still life photography به شیوه ای از عکاسی گفته میشود که در آن به ثبت تصویر از اشیاء بی جان و غیر متحرک پیرامون میپردازد.
این گونه عکسها به دلیل کمبود جذابیت های بصری نیاز به نورپردازی فوق العاده چشم نواز و رعایت اصول ترکیب بندی دارند.
اولین عکس در این سبک عکسی است با نام میز نهارخوری اثر “جوزف نیِپس” که به روش هلیوگرافی ( heliography ) ثبت شده است و مدت زمان ثبت این عکس حدود ۴ ساعت بوده است؛ در این عکس چاقو، قاشق، شیشه، لیوان، کاسه، بطری، گلدان و قهوه جوش مشاهده میگردد.
در عکاسی از طبیعت بیجان ، معمولا عکاسان از سافت باکس برای نورپردازی استفاده میکنند. همچنین برای تمرکز توجه مخاطب به سوژهی اصلی از پس زمینه تک رنگ استفاده میکنند و از قانون یک سوم بهره میگیرند.
به طور معمول پس زمینه در تضاد با رنگ های پیش زمینه انتخاب میشود تا توجه سمت سوژه باشد.
۷- سبک عکاسی نجومی Astrophotography
عکاسی نجومی به انگلیسی Astrophotography نامیده میشود. عکس های اجرام آسمانی، توسط دوربین دیجیتال یا تلسکوپ ثبت میشوند.
عکاسی نجومی به چند دسته تقسیم می شود:
- عکاسی از اعماق فضا:
این نوع عکاسی که به اجرام آسمانی دورتر از خورشید میپردازد از کهکشان های دیگر و یا سحابی های بزرگ گرفته میشود. این نوع عکاسی به تجهیزات فوق پیشرفته نیاز دارد.
- عکاسی از منظومه خورشیدی:
عکس هایی که از اجرام منظومه شمسی و کهکشان راه شیری توسط تلسکوپ و دوربین های مخصوص گرفته میشوند در این دسته جای میگیرند.
- عکاسی با میدان دید باز:
این گونه عکاسی که با دوربین های DSLR ثبت میشود به حرکت ستاره ها و تغییر و جابه جایی مکان ماه و دیگر اجرام نزدیک زمین میپردازد. در نوع دیگری از این عکاسی زمان نوردهی را طولانی میکنند تا حرکت و تغییر مکان اجرام هم در آسمان ثبت شود.
۸- سبک عکاسی تبلیغاتی Advertising photography
گاهی اوقات عکاسی تبلیغاتی و صنعتی باهم اشتباه گرفته میشوند، اما به عنوان یک عکاس باید بدانید که تفاوتهای اساسی با هم دارند.
عکاسی تبلیغاتی نوعی از عکاسی است که در آن به زبان تصویر بازاریابی میکنند. هدف از این نوع عکاسی جلب مشتری است اما در عکاسی صنعتی تمرکز بر درک و دریافت اطلاعات است.
عکاسی تبلیغاتی بدون شک سودآورترین نوع عکاسی در دنیای امروز به شمار میرود. نیاز به جذب مشتری و رساندن اطلاعات محصول در کوتاه ترین زمان ممکن بزرگترین دغدغه عکاسان تبلیغاتی است.