عکاسی صنعتی یکی از پولسازترین شاخههای عکاسی است.
یکی از فیلدهای کاری خیلی پولساز هر عکاس ، عکاسی صنعتی یا همون عکاسی تبلیغاتی هست . اهمیت عکاسی صنعتی به قدریه که خیلی از شرکت های تبلیغاتی تمام فعالیت خودشون رو روی عکاسی صنعتی معطوف کردن . چون چیزی که همیشه وجود داشته و داره ، محصول برای فروش هست . و چیزی که همیشه کم بوده و هست ، یک عکاس حرفهایه که بتونه عکسهای مناسبی برای محصول بگیره . قراراست در این مقاله نکاتی را مطرح کنیم که در عکاسی صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد .
کل داستان بسیارساده است . صاحب محصولی با شما تماس میگیرد و از شما میخواهد از محصولش عکس بگیرید . برای بعضیها که از سختی های کار عکاسی باخبر نیستن ممکن است عجیب به نظر بیاید که در ازای چند فریم عکس چند میلیون تومن پول پرداخت شود ؛ اما به محض اینکه همین افراد شروع به عکاسی میکنند متوجه دلیل پرداخت این مقدار پول خواهند شد . و این کل داستان عکاسی تبلیغاتی هست .
مایل هستم این مقاله رو با داستانی از خودم بنویسم . داستان عکاسی من برای دیجیکالا . من شما رو با نکاتی آشنا میکنم که قطع به یقین در عکاسیهای صنعتی به کارتا ن می آید و در صورت رعایت کردن آنها ، عکس های شما یک پله حرفه ای تر از بقیهی عکسها خواهد شد ؛ و این یعنی سرازیر شدن مقدار زیادی پول به حساب بانکی شما .
داستان از کجا شروع شد ؟
محمد امین ورقایی ، مشاور یکی از کارخونه های تولید لوازم خانگی که از دوستان صمیمی من است با من تماس گرفت و گفت قصد فروش چند عدد از محصولاتشان را در سایت دیجیکالا دارند ؛ از جمله چند مدل بخاری و ماشین لباسشویی ؛ اما کسی را نمیشناسند که بتواند به صورت حرفه ای این عکسها رو بگیرد. حتی به من گفت که در کارخانه ، لوازم عکاسی و نورپردازی هم موجود است ؛ اما هر کسی که برای عکاسی آمده است، کار خوبی ارائه نداده است.
قرار شد من کار عکاسی از محصولاتشون را بر عهده گیرم . بعد از تنظیم قرارداد و پرداخت درصدی از مبلغ به عنوان پیشپرداخت ؛ روز و ساعت شوتینگ رو نهایی کردیم که پرسنل کارخانه بخاری ها و لباسشوییها رو به استودیوی عکاسی منتقل کنند و در نهایت روز شوتینگ فرا رسید ، من 10 نکتهی خیلی مهم که باعث موفقیت در کارم شد را برایتان مینویسم مطالعه کنید و به کار ببرید تا درکار عکاسی تبلیغاتی موفق باشید.
نکات موفقیت عکاسی من برای دیجیکالا
1. برای عکاسی صنعتی حتما دستیار داشته باشید
شاید داشتن دستیار در خیلی از حرفه ها مهم نباشد ، اما در کار عکاسی بی نهایت مهم است که شما یک دستیار با خود داشته باشید . در واقع عکاسی کردن به تنهایی خیلی سخت تر از چیزی است که فکر می کنید . گاهی حتی برای بعضی از جلسات شوتینگ خود که به هر دلیلی با خود دستیار نمیبرم ، از مدلم میخوام که در بعضی از کارها به من کمک کند ، داشتن دستیار هم کار را سریع تر میکند ؛ هم باعث میشود کمتر خسته شوید.
اهمیت دستیار در جلسهی عکاسی
دستیار شما میتواند زمان جلسه عکاسی شما را حتی تا نصف کاهش بدهد . به طور مثال : در جلسهی شوتینگ برای دیجیکالا ، چون چند عدد از بخاری ها دارای سطح براقی بودن ، کار نورپردازی آنها با چالش همراه بود، به طوری که برای پیدا کردن زاویهی مناسب استروب ها (فلش های استودیویی استروب می گویند) شاید بین 30 تا 40 عکس لازم بود که گرفته شود .
طبعاً چون من با خودم دستیار داشتم کار خیلی سریع تر پیش رفت . چون من به سرعت جای استروب ها را عوض میکردم و دستیارم عکس میگرفت . به این صورت ما در عرض حدود 10 دقیقه بهترین چینش نورپردازی را پیدا کردیم