مطمئنا اولین و مهمترین نکته برای اینکه یک عکاس تئاتر خوب باشیم عشق به هنر تئاتر وسینماست. بدیهیست که یک عکاس همیشه در سبکی که علاقه بیشتری به آن دارد موفق تر خواهد بود و بنظر من هیچکس نمیتواند در تمامی سبکهای عکاسی بهترین باشد.
اما از عشق و علاقه که بگذریم، عکاسی تئاتر سبکی از عکاسیست که برای پیشرفت در آن شما باید با عکاسی پرتره، عکاسی معماری، عکاسی مستند اجتماعی و حتی عکاسی ورزشی هم آشنا باشید

با هنردوربین همراه شوید تا نکاتی در مورد نحوه ثبت عکس های زیبا و قابل استفاده از نمایش های صحنه ای فراگیرید...
پیشنهاد میکنم قبل از اینکه شروع به عکاسی از نمایش کنید در صورت امکان حد اقل یک بار نمایش را بصورت کامل تماشا کنید و یا در اجرا های تمرینی حضور داشته باشید. این کار به شما در پیدا کردن لحظه قطعی کمک خواهد کرد. لحظات قطعی یک نمایش همان لحظات خاصی هستند که در آن اتفاقات مهمی رخ میدهد یا فیگور بازیگر طوریست که عکسهای بسیار خوبی میتوان از این لحظات بدست آورد. اگر شما با لحظه قطعی یک نمایش اشنا باشید، می توانید قبل از به وقوع پیوستن آن جایگیری و تنظیمات خود را انجام دهید و منتظر باشید.
 
                                                  

                                                              https://www.honardoorbin.com/uploads/images/News/TheatrePhotoX/Theatre-HonarDoorbin-(4).jpg

عکس از کامیار ابراهیمی

هماهنگی با مسئولین مربوطه
حتما قبل از شروع نمایش با مسئولین اجرا هماهنگ باشید و ببینید که اجازه جایگیری در چه جاهایی از سن یا سالن را دارید. اگر اجازه استفاده از چند نقطه مختلف را گرفتید، این برای عکسهای خلاقانه خیلی خوب است و می توانید ثبت های مختلفی از یک لحظه حساس داشته باشید.

 تنظیمات فلاش و حساسیت سنسور
در عکاسی از تئاتر معمولا به شما اجازه استفاده از فلاش را نخواهند داد. پس ترجیحا با ایزوی بالا عکاسی کنید. شاید بگویید که استفاده از بالاترین ایزوی دوربین عکس را نویز دار کرده و کیفیت آن را کاهش می دهد. کاملا درست است. اما به یاد داشته باشید در اکثر جشنواره ها و مسابقات عکاسی کاهش کیفیت عکس در اثر ایزوی بالا زیاد مورد توجه داوران نیست بلکه توجه بیشتر به نوع نگاه عکاس و عکسهای مفهومی و خلاقانه می باشد. حتی اگر قصد انتشار عکس در فضای مجازی را داشته باشید باز هم کاهش کیفیت ایزوی بالا محسوس نخواهد بود.
تنظیمات دیافراگم
از کمترین عدد دیافراگم استفاده کنید (بازترین) تا نوردهی خوبی داشته باشید. در صورتی که شدت نور تصویر زیاد شد ایزو را کاهش دهید. اگر از سه پایه استفاده نمیکنید ترجیحا سرعت شاتر دوربین را از 1/80 پایین تر قرار ندهید مگر اینکه قصد گرفتن عکسهای خاصی را داشته باشید.
از چه لنزی استفاده کنیم؟
استفاده از لنز تله فوتو در عکاسی تئاتر خیلی تاثیر گذار است.برای ثبت پرتره  های خاص از این نوع لنز ها استفاده خواهید کرد.اما اگر هم لنز تله فوتو ندارید نا امید نشوید. از بیشترین مقدار زوم لنزتان استفاده کنید. قسمتهای اضافی را میتوانید بعدا با نرم افزار های ادیت عکس حذف کنید.
                                                              

نکته
فقط به فکر ثبت عکس پرتره نباشید. خلاق باشید... عکس خوب قرار نیست حتما پرتره باشد، استفاده از زاویه های خاص یا یک عکس عالی از کل صحنه میتواند خیلی جلب توجه کند.
 

                                                                   https://www.honardoorbin.com/uploads/images/News/TheatrePhotoX/Theatre-HonarDoorbin-(11).jpg

عکس از مونا زارع


ثبت خلاقیت
هنگام عکاسی کاملا هشیار باشید. در صورت بوجود آمدن تقارن حتما آن را شکار کنید. عکس دارای تقارن و تناسب همیشه خوب بنظر میرسد. شاید بهترین عکسی که تا بحال دیده اید نباشد اما در هر صورت عکس خوب و قابل تحسینی خواهد بود.
 

                                                            https://www.honardoorbin.com/uploads/images/News/TheatrePhotoX/Theatre-HonarDoorbin-(12).jpg

عکس از محسن بابازاده